Euronews: Az Európai Unió igazi ereje a vélemények sokféleségében rejlik

Euronews: Az Európai Unió igazi ereje a vélemények sokféleségében rejlik

Nem engedhetjük meg, hogy kiválasztott országok másokra kényszerítsék akaratukat a háború és a béke kritikus kérdéseiben, mint például a szankciók bevezetése vagy a fegyverek finanszírozása.

A Politico június 12-i számában közzétett nyílt levélben hét uniós külügyminiszter azt javasolta, hogy a blokk közös kül- és biztonságpolitikájában térjenek át a minősített többségi szavazás (QMV) fokozottabb alkalmazására.

Egy ilyen javaslat elfogadása nemcsak a nemzeti szuverenitást veszélyeztetné, hanem az EU erejét is aláásná.

Elsősorban egy ország külpolitikája döntő fontosságú az ország irányának kialakításában, és a szuverén külpolitika folytatása szükséges a függetlenség védelme érdekében.

Az Európai Unió a második világháború után jött létre, és a Szovjetunió összeomlása után nyert új lendületet, mindkét alkalommal azzal a céllal, hogy leküzdje az imperialista törekvéseket és elősegítse az együttműködést az egyenlő, független és szuverén tagállamok között.

A független külpolitika feladása az egyhangú döntéshozatal megszüntetésével alapvetően ellentmondana az Unió lényegének.

Ugyanaz az ég, más horizont

El kell ismernünk, hogy a geopolitika számít, ami a kisebb és nagyobb nemzetek, valamint Észak és Dél, Kelet és Nyugat közötti figyelemre méltó különbségeket emeli ki.

Nem engedhetjük meg, hogy egyes országok másokra kényszerítsék akaratukat a háború és a béke kritikus kérdéseiben, mint például a szankciók bevezetése vagy a fegyverek finanszírozása.

Másodszor, amint azt olyan felmérések, mint az ECFR közelmúltbeli közvélemény-kutatásai is bizonyítják, az európai közvélemény a külpolitikát illetően sokféleképpen vélekedik.

Az egyhangú döntéshozatal előmozdítja a konstruktív vitákat, és biztosítja, hogy a különböző – még a fősodortól eltérő – véleményeket is megfelelően figyelembe vegyék, mivel azok az emberek akaratát tükrözik.

Az egyhangú döntéshozatal választása elősegíti a konstruktív vitákat, és biztosítja, hogy a különböző – még a főáramlattól eltérő – véleményeket is megfelelően figyelembe vegyék, mivel azok az emberek akaratát tükrözik.

Ahogy Konrad Adenauer mondta, “mindannyian ugyanazon ég alatt élünk, de nem mindannyiunknak ugyanaz a horizontja”. Közösségünk igazi ereje a vélemények sokféleségében rejlik.

A bővítés geopolitikai szükségszerűség

Harmadszor, a jelenlegi kihívások, amelyekkel szembe kell néznünk, világosan mutatják, hogy a bővítés nem csupán egy lehetőség, hanem geopolitikai szükségszerűség.

Egyre nagyobb az egyetértés abban, hogy a bővítés biztosíthatja az EU számára a szükséges dinamizmust, ami ahhoz vezethet, hogy a közeljövőben 35 tagállamunk lehet.

Bár a konkrét keretet még nem véglegesítették, félrevezető az az elképzelés, hogy a bővítés mélyebb integrációt és a tagállamok szuverenitásának feláldozását igényli.

A sikeres és versenyképes EU-hoz egy rugalmasabb integrációs modell felkarolása szükséges, amely kiemeli a nyílt viták, a konstruktív viták és a tagállamok közötti kompromisszumok fontosságát.

Történelmi hátterükből adódóan a leendő tagállamok határozottan meg akarják őrizni függetlenségüket és szuverén külpolitikájukat.

Ezért olyan környezetet kell kialakítanunk, amelyben a tagjelölt országok az EU-hoz való csatlakozásra törekszenek.

Ha a külpolitikai döntéshozatalban a kvantitatív többségi szavazásra való áttérést javasoljuk, azzal azt kockáztatjuk, hogy elidegenítjük ezeket a tagjelölt országokat, és akadályozzuk a bővítési folyamatot.

A sikeres és versenyképes EU egy rugalmasabb integrációs modell elfogadását teszi szükségessé, amely kiemeli a tagállamok közötti nyílt viták, konstruktív viták és kompromisszumok fontosságát.

Az EU-nak egységes frontot kell mutatnia

Végül a hét miniszter javaslatának jogi gerincét az Európai Unióról szóló szerződés 31. cikkének felhasználása jelenti, amely bevezetné a „konstruktív tartózkodást”, lehetővé tenné a minősített szavazást a közös álláspontokhoz, valamint bizonyos operatív intézkedésekhez, és átjáró záradékot hozna létre. hogy meghatározott külpolitikai területeken a minősített többségi szavazás standard eljárás legyen.

E három javaslat közül a konstruktív tartózkodás a legkevésbé vitatott, amit még Magyarország is alkalmazott tavaly októberben.

A gyors geopolitikai átalakulások korában még fontosabbá válik, hogy az EU egységes frontot mutasson, bizonyítva szolidaritásunkat és koherenciánkat a döntéshozatalban.

A másik két lehetőség azonban nem életképes megoldás, mivel az állami szuverenitás feladását igényelnék anélkül, hogy a szükséges demokratikus felhatalmazást megkapnák a néptől.

“A konszenzusra való törekvés európai identitásunk középpontjában áll és mindig is állni fog.” Ez a kijelentés, amelyet a hét miniszter levelében hangsúlyozott, valóban megragadja európai identitásunk lényegét: a kölcsönös tisztelet megbecsülése és kimutatása, a konstruktív viták folytatása és a kompromisszumra való törekvés.

A gyors geopolitikai átalakulások korában még fontosabbá válik, hogy az EU egységes frontot mutasson, demonstrálva szolidaritásunkat és koherenciánkat a döntéshozatalban.

Együtt kell működnünk és kollektív külpolitikai döntéseket kell hoznunk, felismerve, hogy valódi egységet csak konszenzussal lehet elérni.

Euronews